Pentru Andrei Octavian Dobre, profesor la Colegiul Naţional „Nichita Stănescu“ din Ploiești, Matematica este, deopotrivă, pasiune, profesie, un „joc“ prin care doreşte să-şi modeleze elevii în a gândi corect, logic şi rapid. De-a lungul timpului, prin modul de abordare a „ştiinţei cifrelor“, dar şi prin rezultatele obţinute la examenele naţionale şi concursurile şcolare, s-a remarcat în rândul celor mai buni profesori preuniversitari din ţară. Însă şi-a dorit să vină în ajutorul tuturor elevilor, cu materiale de pregătire suplimentară. Astfel, de mai bine de un deceniu, platforma sa, www.mateinfo.ro este cel mai accesat site de profil.

Drumul spre jocul cifrelor și aflarea necunoscutelor prin folosirea câtorva „trucuri“ i-a fost deschis lui Andrei Dobre încă din clasele primare chiar de către tatăl lui. Acesta din urmă a fost olimpic național la Matematică și Fizică. Tactul pedagogic al părintelui a fost factorul decisiv în conturarea viitorului cadru didactic: Andrei Dobre, cel pe care, astăzi, îl găsim predând la Colegiul Național „Nichita Stănescu“, din Ploiești.
Dar „joaca“ de acasă a fost completată în gimnaziu de profesoara Ludmila Aniței, iar în liceu de cel care avea să-i devină mentor, Gheorghe Lupică, fost profesor de Matematică la Colegiul Economic „Virgil Madgearu“ din Ploieşti.

Pasiune şi performanţă
Spre catedră s-a îndreptat încă din anii facultății, când a început să predea la un liceu din Ploiești ca suplinitor, iar ulterior la câteva licee și școli gimnaziale din întreg județul. „Mereu am fost mândru de statutul de profesor și mereu mi-am dorit să fac asta, dar cea mai mare dorință a mea s-a îndeplinit abia în anul 2018, când Colegiul «Nichita Stănescu» Ploiești a scos un post și, prin concurs, am reușit să devin. Era un vis devenit acum realitate”, ne-a mărturisit profesorul de Matematică.
Din start, şi-a dorit să spargă barierele şi să schimbe percepţia despre Matematică, dorindu-şi ca elevii săi să perceapă disciplina ca pe o joacă, nicidecum ca pe o materie dificilă, care să le dea dureri de cap şi, inevitabil, pe el să-l transforme în „persona non-grata“. Aşa că la clasă a folosit metode creative de predare, printre care se numără şi „Turul Galerie“, prin care elevii îşi dezvoltă abilităţile de a lucra în echipă.
Şi, tot de mai bine de zece ani, este redactor principal la revista „Sclipirea Minţii”.

„Ca să învețe cu drag Matematică, elevii trebuie să înțeleagă că facem o echipă, că suntem de aceeași parte. Atunci când unui elev îi este rușine de profesorul lui pentru nota pe care a luat-o, înseamnă mult. Eu le spun că o parte din nota lor este a mea… Atmosfera la oră este una de colaborare și de prietenie”, ne-a spus Andrei Dobre.
Dincolo de materia de examen, profesorul le explică elevilor săi că Matematica este un mod de a-și testa și dezvolta inteligența. Totul privit ca un joc, dar în care trebuie respectate niște reguli: „Elevii care vor deveni ingineri, își vor da seama că fără acest «joc», numit Matematică, nu pot construi nimic, la propriu vorbind”.

Predatul online, testat cu ceva timp înainte de pandemie
Are 39 de ani, dintre care aproape 17 şi i-a petrecut la catedră. Ani în care a făcut şi a reuşit multe! Totul cu muncă, multă pasiune, dorinţa de a desfiinţa „mituri“, de a aduce Matematica şi Informatica mai aproape de toţi elevii. Se află în spatele a zeci de reuşite la olimpiadele naţionale, a multor elevi „de 10“ la examenele naţionale, dar şi a unui proiect care i-a adus, din rândul unor colegi de breaslă, o serie de cotestaţii. Şi asta pentru că şi-a dorit să-i ajute, pro bono, și pe copiii fără posibilităţi materiale (şi nu numai) care vor să se pregătească pentru concursuri, admiteri, înfiinţând site-ul www.mateinfo.ro. De mai bine de zece ani, aici sunt publicate toate nouățile, variantele de examene, sute sau chiar mii de probleme rezolvate, culegeri, teorie și lecții online. Este proiectul de suflet al profesorului Dobre, fiind, în prezent, cea mai accesată platformă de profil.

Este unul dintre dascălii care susţine că nu a fost prins nepregătit de către pandemie, fiind unul dintre cei care testase cu ceva timp înainte şi metodele de predare virtuală: „Încă de la începutul anului 2019 am testat şi dezvoltat această idee împreună cu câţiva elevi. Metodele interactive de predare şi softurile educaţionale folosite au făcut ca rezultatele să fie foarte bune şi elevii foarte bine pregătiţi. Prin intermediul site-ului mateinfo.ro, am încercat să vin în sprijinul elevilor şi al profesorilor, oferindu-le acces la culegeri pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, fişe de lucru şi reviste cu probleme interesante care să îi ajute şi în completarea activităţii desfaşurate on-line“.

Se simte ca un „licean“ fără vârstă
Îi place foarte mult să lucreze în mediul preuniversitar, unde găsește un „aluat“ mai ușor de modelat, unde simte că elevii îi sunt mai apropiați decât i-ar fi studenții și alături de care retrăiește viața de liceu: „Mă încarcă în fiecare zi cu energie”.
Vede nivelul elevilor din ziua de azi, unul pe care îl consideră mult mai ridicat decât cel de acum 20 de ani, când el însuși era licean. Doar că pe lângă inteligență și pregătire, tinerii mai au nevoie de atenție, de timp mai mult cu ai lor, de sfaturi și de o îndrumare adecvată. Nu este împotriva gadgeturilor, doar că vede în ele o sabie cu două tăișuri. Sunt utile, dar nu folosite în exces. Nu suplinesc prieteniile reale, timpul trăit, nu creează amintiri. Dimpotrivă, constată că mulți dintre cei care sunt dependenți de ele „uită“ de studiu și chiar și de somn.

Iar efectele lipsei de socializare au fost resimţite din plin în această perioadă pandemică. „ Faptul că întreaga activitate şcolară a trecut în online o perioadă destul de lungă, ne-a obligat pe toţi să ne adaptăm noii realităţi. Putem considera un noroc faptul că, spre deosebire de alţii, am beneficiat de avantajele internetului şi ne-am putut desfăşura activitatea în bune condiţii. Cele ce ne-au lipsit tuturor şi nu pot fi înlocuite, în niciun fel, sunt comunicarea directă, socializarea, prezenţa în sala de clasa şi atmosfera dinamică. Şi, poate, privind retrospectiv, vom reuşi să apreciem mai mult ceea ce contează cu adevărat“, a completat profesorul Dobre.
El însuși este un om care studiază continuu. Și nu neapărat Matematică. Pentru a fi în pas cu vremurile, trebuie să înveți să te adaptezi lor, să-i înțelegi pe copii cu prezentul lor, cu problemele lor. Trebuie să înveți, în permanență, să-ți faci materia interesantă, interactivă, astfel încât „jocul“ să fie unul la care participă toată clasa. Învață atât de la elevii lui, din experiența altora, cât și din tot felul de studii.

Nu vrea să fie străin în altă ţară
Ca orice om care a ales să facă performanță în țara lui, și-ar dori ca pe acei copii de excepție pe care-i pregătește să-i vadă profesând aici, pentru că este nevoie de „materie cenușie” și în țară, nu doar să creăm o bază de export a ei. Doar că, pe an ce trece, recunoaște că nu prea mai găsește resurse de convingere.
„Am lucrat cu mulți elevi care au plecat din țară. Niciodată nu am încercat să mă implic în alegerea lor. Cred că fiecare om știe ce este mai bine pentru el. Încerc să le spun timid să se întoarcă în țară, dar încet, încet îmi este greu și mie să mai cred asta. Avem nevoie de oameni profesioniști care trebuie urmăriți din școli sau facultăți și angajați, ulterior, cu salarii mari ca să nu plece, așa cum fac firmele mari. Mie mi-ar fi greu să plec fiindcă oamenii pentru mine sunt mai importanți decât lucrurile sau banii și îmi doresc să am familia și prietenii aproape. De asemenea, nu îmi place gândul de a fi străin în altă țară. Le sunt recunoscător tuturor celor care m-au format şi mă simt responsabil de a transmite, mai departe, elevilor mei, valorile morale şi cunoştinţele care cred că le vor fi de folos în viitor”, ne-a mărturisit profesorul Dobre.

Îi sfătuiește pe adolescenți să își aleagă o meserie de care sunt pasionați. Speră ca printre elevii cu înclinaţii spre ştiinţele exacte să se numere şi câţiva care vor alege să-i devină coleg de catedră. Pentru că este nevoie de oameni implicaţi, dornici să facă treabă, cu har pedagogic. Crede cu tărie în puterea Educaţiei şi în cea a calităţii umane. „Doar prin Educaţie, simţ de răspundere şi respect faţă de cei din jurul nostru vom reuşi să ne bucurăm de oraşul/judeţul acesta pe care îl numim «acasă» şi de tot ce oferă frumos această ţară!“, ne-a mărturisit Andrei Dobre.
Pasionat de fotbal și de călătorii, „profu’ de Mate“încearcă să-și găsească timp și pentru ele, împreună cu soţia şi fetiţa sa.

Foto: arhiva personală Andrei Dobre